Teksty seo to jeden z najskuteczniejszych i najpopularniejszych sposobów pozycjonowania witryny. Przeważnie zamawiamy je u copywriterów lub agencji marketingowych. Często też korzystając z kompleksowej usługi pozycjonowania, widzimy je tylko pojawiające się na naszych stronach. Czasami jednak chcemy napisać samodzielnie taki tekst, który wspomoże pozycjonowanie naszej witryny. Jak zatem napisać teksty seo? Na co należy zwrócić uwagę? Czy jest to trudna sztuka? Odpowiedzi na te pytania oraz ciekawe podpowiedzi przedstawiamy poniżej.
Czym są teksty SEO?
Teksty seo to teksty, które są pisane w celu pozycjonowania witryny. Mają one wartość dla czytelnika, są pisane “dla ludzi”, ale głównie mają wspierać pozycjonowanie naszej strony. Zawierają w sobie konkretne frazy i słowa kluczowe, pod którymi chcemy być widoczni w sieci. Google głównie dzięki treści na stronie rozpoznaje, o czym jest nasza witryna, jak dużo danych zawiera oraz czy treści te są przydatne dla użytkowników. To w dużej mierze dzięki tekstom seo indeksuje naszą witrynę i wyświetla ją w odpowiednim momencie w wyszukiwarce. Teksty SEO są pisane i publikowane zatem, aby zwiększać naszą widoczność w sieci w konkretnych kategoriach. Same teksty muszą być pisane również w odpowiedni sposób i zgodnie z wytycznymi, aby były oceniane wysoko przez Google i przynosiły zamierzony skutek.
Unikalność i jakość
Pierwszym element, na jaki musimy zwrócić uwagę, pisząc teksty seo jest ich unikalność. Tekst te, muszą być unikane w 100% i nie mogą być plagiatem z innych stron. Google promuje jedynie nowe i unikalne treści. Tekst zatem powinniśmy pisać “od 0” oraz nie kopiować dużych fragmentów czy części innych tekstów zamieszczonych w sieci. Jeśli chcemy podać pełne informacje, warto zmienić ich szyk, formę czy opisać własnymi słowami. Ważnym czynnikiem jest też długość tekstów. Choć nie istnieją konkretne sumy, tekst powinien mieć co najmniej 1000 znaków, a przeważnie teksty seo wykonuje się na 2-3 tysiące znaków. Google promuje jednak długie teksty i jeśli chcemy osiągnąć jak najlepszy rezultat, możemy umieszczać artykuły nawet po kilka — kilkanaście tysięcy znaków.
Teksty SEO to wyższy poziom od tekstów “preclowych”. Popularne “precle” są głównie używane w content marketingu do pozycjonowania poszczególnych stron, na które wchodzi mało osób. Teksty SEO muszą być jednak pisane dla ludzi. Pierwszym powodem, dla którego warto tak robić to lepsza ocena przez Google. Wyszukiwarka ocenia na podstawie wiele elementów jakość tekstu i posiada nawet do tego specjalny algorytm. Jeśli opublikujemy również teksty wartościowe i ciekawe, odbiorcy będą powracali na naszą witrynę oraz ją polecali. Większy ruch witryny to bezpośrednia pomoc w ogólnym pozycjonowaniu i lepsze jego efekty.
Formatowanie i linkowanie wewnętrzne
Jednym z najważniejszych elementów tekstów seo jest formatowanie. Wbrew pozorom Google potrafi rozpoznawać bloki tekstu oraz wpisy podzielone na sekcje i odpowiednio sformatowane. W tym celu powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na te element. Tekst musi być zatem podzielony na kilka sekcji i posiadać śródtytuły. Warto oznaczyć je nagłówkami h2, h3 itp. W nagłówkach warto używać słów kluczowych i odpowiednich zwrotów. Wszystkie najważniejsze informacje i frazy warto pogrubić — o czym zapomina wiele osób. Sam tekst możemy urozmaicić listami punktowymi, tabelami czy wykresami. Dane prezentowane w postaci listy punktowej będą dużo atrakcyjniejsze dla czytelnika i Google od tych wymienionych po przecinku. W tekście powinny znaleźć się również linki wewnętrzne — prowadzone do innych części naszego serwisu. Roboty Google indeksują strony internetowe, przechodząc z danej witryny na kolejną właśnie dzięki linkom. Jeśli odpowiednio połączymy linkami strony np. dodamy odnośnik do kolejnych tekstów na innych podstronach – ułatwimy zadanie robotom Google oraz zachęcamy czytelników do przeczytania kolejnego testu.
Frazy i słowa kluczowe
Istotą tekstu seo jest zamieszczanie w nich słów i fraz kluczowych. To właśnie od nich zależy, jak klasyfikuje nas Google. Pisanie tekstów seo powinniśmy zatem rozpocząć od wyszukania fraz, pod jakimi chcemy być widoczny w sieci. Możemy zrobić to na kilka sposobów. Konkretne hasła możemy wymyślić samodzielnie. Możemy też sprawdzić najpopularniejsze frazy w Google Trends lub na stronach konkurentów. Dobrym pomysłem jest też odwiedzanie specjalnych serwisów — generatorów fraz. Są one darmowe i liczne w sieci. Wystarczy wpisać do wyszukiwarki w danym serwisie hasło lub kategorie, a otrzymamy najpopularniejsze słowa kluczowe dla danej tematyki.
Jeśli wybierzemy już odpowiednie słowa kluczowe, warto zastanowić się jakiego typu będzie to tekst. Możemy stworzyć tradycyjny tekst seo, który będzie składał się z kilku fraz głównych, które użyjemy kilkukrotnie i wielu fraz podobnych używanych jednokrotnie. Kolejnym sposobem pisania tekstów seo jest pisanie ich pod pozycjonowanie szerokie. W tym stylu używać będziemy wielu słów kluczowych jednokrotnie – bez faworyzowania jednego głównego. W tekście takim możemy używać nawet kilkudziesięciu różnych fraz. Ma to na celu zwiększyć naszą widoczność pod wieloma frazami — nawet tymi mniej popularnymi i ogólnie pomóc osiągnąć duży ruch na witrynie. O pozycjonowaniu szerokim możemy dowiedzieć się nieco więcej np. w sieci. Kolejnym typem tekstów seo będą te wykorzystywane do pozycyjna lokalnego. Umieścimy w nich frazy główne wraz z dodatkiem nazwy miasta czy lokalizacji, aby Google pozycjonowało naszą stronę lokalną np. pod frazą “fryzjer Poznań”. Jeśli chcemy, aby nasza strona była często proponowana użytkownikom na urządzeniach mobilnych, warto tworzyć teksty pod wyszukiwanie głosowe. Zawierać będą one long taile, czyli długie zwroty składające się z kilku słów w naturalnym charakterze, takie jak “kiedy będzie miała premierę nowa konsola”. Dzięki takim naturalnym długim frazom Google będzie wyświetlało naszą witrynę, jeśli ktoś zada naturalne pytanie głosowo np. poprzez tablet czy smartfon.
Porada: Choć nie ma konkretnych informacji, jaka ilość słów kluczowych jest optymalna, nie warto dodawać więcej niż 1-2 słowa kluczowe na 1000 znaków. Przeoptymalizowanie tekstu jest niezwykle negatywne i może zniwelować cały trud, jaki włożyliśmy w jego przygotowanie.