Każdy przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że dobra reklama stanowi dźwignię biznesu. Promocja marki to podejmowanie niezbędnych działań, które pozwolą firmie zaistnieć na rynku poprzez ukazanie swojej oferty szerokiemu gronu potencjalnych Klientów. Aby reklama była skuteczna, należy zastanowić się nad rodzajem koniecznych do podjęcia działań. Obecnie istnieje wiele sprawdzonych sposobów promowania firmy, które Państwu przedstawimy wraz z uwzględnieniem wynikających z nich korzyści.
Jak zareklamować się w Internecie?
W dobie nowoczesnych technologii i komputeryzacji oczywiste jest to, że należy zadbać o reklamę firmy w Internecie. To aktualnie główne źródło pozyskiwania Klientów. Promocja obejmuje swoim zasięgiem nie tylko określony obszar, ale jest dostępna dla szerokiego grona odbiorców. Internet to dodatkowo świetna alternatywna dla prasy bądź telewizji ze względu na niskie koszty usług związanych z propagowaniem marki. Bardzo ważne jest zastosowanie odpowiedniej strategii marketingowej i przeprowadzenie efektywnej kampanii reklamowej. W związku z tym, że należy przeznaczyć na nią określoną ilość środków finansowych, warto bardzo dobrze ją zaplanować. Przede wszystkim, należy sprecyzować kilka istotnych kwestii, takich jak cel kampanii, grupa docelowa oraz wspomniany już budżet.
Cele kampanii reklamowej
Zastanówmy się, jakie można obrać cele kampanii? Jest to oczywiście uzależnione od charakteru działalności przedsiębiorstwa, ale przykładowo może to być zwiększenie liczby wizyt na stronie internetowej, generowanie coraz większej ilości rejestracji nowych uczestników czy też pozyskanie danych kontaktowych potencjalnych Klientów. Zamysłem może być również wykreowanie pozytywnego wizerunku bądź zwiększenie sprzedaży produktów/usług, a tym samym generowanie większych zysków.
Określenie grupy docelowej
Skuteczność kampanii marketingowej jest również zależna od doboru odpowiedniej grupy docelowej. Nie ma potrzeby kierować działań marketingowych do wszystkich, czyli również do osób, które z pewnością nie będą zainteresowane produktami/usługami danego typu. To tak jakby do nastolatka przesyłać propozycje produktów do pielęgnacji skóry dojrzałej. Warto przeprowadzić odpowiedni rekonesans rynku i skierować podjęte zabiegi promocyjne do odpowiednich uczestników rynku. Pomoże do wygenerować oszczędności, bowiem nie ma większego sensu opłacanie ogólnodostępnej kampanii. Nie ukrywany to są już wysokobudżetowe zadania.
Koszty i narzędzia do promocji firmy w sieci
Kolejnym ważnym elementem jest dobór odpowiednich narzędzi, co jest uzależnione od wysokości budżetu, jakim dysponuje firma. Najważniejszą zasadą jest wybór najlepszych z możliwych form promocji mieszczących się w określonym przedziale kwotowym, którym dysponuje przedsiębiorca.
Reklama w Internecie – rodzaje:
1. Strona internetowa
Stworzenie profesjonalnej strony internetowej to najbardziej elementarny sposób na wypromowanie swojej marki. To swojego rodzaju punkt wyjścia dla innych podejmowanych działań marketingowych, których celem zazwyczaj jest zwiększenie ruchu w serwisie internetowym, a tym samym generowanie coraz większej liczby potencjalnych Klientów. To na stronie internetowej zawarte są wszelkie kluczowe informacje na temat działalności firmy, a odwiedzający, w oparciu o jej zawartość mogą podjąć decyzję o dokonaniu zakupu produktów bądź skorzystaniu z usług.
2. Pozycjonowanie
Wypozycjonowanie firmowej strony internetowej jest niezwykle ważne, aby ukazywała się ona w górnych wynikach wyszukiwarek internetowych. Tylko tym sposobem po wpisaniu w wyszukiwarkę kluczowej dla działalności firmy frazy, przez dowolnego, potencjalnego Klienta, możliwe jest jest wyświetlenie strony www. Pozycjonowanie wymaga określonych umiejętności i wiąże się z podjęciem czasochłonnych, aczkolwiek opłacalnych zabiegów.
3. Google AdWords
To sposób na wyświetlanie strony internetowej w górnych wynikach wyszukiwania, co umożliwia konkurowanie z firmami o podobnym profilu działalności. To jedno z najbardziej skutecznych działań marketingowych, jednak zazwyczaj wiąże się z wysokimi kosztami. Dobrą metodą w początkowej fazie promocji jest reklama linków sponsorowanych – to swojego rodzaju alternatywna dla pozycjonowania, aczkolwiek jeśli to możliwe to warto zainwestować w obie wymienione metody, gdyż ich połączenie zapewnia dużo większą skuteczność.
4. Fanpage na Facebook’u
Aktualnie niemal każdy posiada profil na jednym z najbardziej popularnych portali społecznościowych. Warto zatem w tym miejscu zareklamować swoją działalność. Najlepszym i najbardziej popularnym sposobem jest prowadzeniem fanpage’a. To sposób na przedstawienie Internautom swojej marki, a także regularne umieszczanie wpisów informujących o aktualnych wydarzeniach, promocjach itp. Dzięki temu każdy ma możliwość na bieżąco zapoznawać się z aktualnymi treściami. Prowadzenie akcji promocyjnych, konkursów, pozwala na pozyskanie dużej liczby fanów w krótkim czasie. To jednak czynności opierające się na wiedzy, wymagające poświęcenia dużej ilości czasu na regularne umieszczanie newsów. Tego rodzaju działania niekiedy są prowadzone samodzielnie przez przedsiębiorców, szczególnie w przypadku jednoosobowych działalności, gdzie w głównej mierze następuje prezentacja określonego rodzaju produktów lub oferowanych usług. W przypadku dużych firm, o bardziej złożonym profilu działalności – tego typu zabiegi zazwyczaj są zlecane firmom zewnętrznym.
5. Płatna reklama na Facebooku
Nie zawsze prowadzenie fanpage’a może przynieść oczekiwane rezultaty. Skuteczność tej metody promocji uzależniona jest w dużej mierze od rodzaju branży. Jeśli firma posiada dużą konkurencję i istnieje już wiele podobnych profili, to prowadzenie profesjonalnego fanpage’a może okazać się niewystarczające. W takim przypadku zaleca się skorzystanie z płatnej opcji zareklamowania się poprzez portal.
Facebook umożliwia następujące sposoby wypromowania się w sieci:
– promocja fanpage’a lub konkretnych wpisów, co ma na celu zwiększenie zainteresowania działalnością, pozyskiwanie ‚like’ów’ oraz zwielokrotnianie ilości udostępnień,
– upowszechnianie strony internetowej, co polega na umieszczeniu podlinkowanej reklamy; kliknięcie w nią powoduje przeniesienie na docelową stronę internetową; tym sposobem zwiększa się liczbę wejść, a tym samym otwiera się dostęp do oferty, najczęściej zadawanych przez Klientów pytań oraz do formularza kontaktowego za pośrednictwem, którego istnieje możliwość bezpośredniego kontaktu z właścicielem firmy bądź z osobą odpowiedzialną za obsługę Klienta.
Tego rodzaju aktywności podejmowane za pośrednictwem portalu społecznościowego są dopasowywane do użytkowników w zależności od preferencji właściciela strony internetowej – można grupę docelową Odbiorów określić na postawie rozmaitych kryteriów, np. płci, wieku, zainteresowań.
6. Inne media społecznościowe
Facebook nie jest jedynym miejscem dysponującym wieloma uczestnikami. Można przykładowo wskazać również na Google+, Pinterest, Twitter, LinkedIn. To portale, które cieszą się dużą popularnością i warto wziąć je pod uwagę podczas realizacji kampanii reklamowej. Są one wartościowe ze względu na wyraźny podział użytkowników pod kątem ich zainteresowań osobistych bądź zawodowych, a dzięki temu oferta firmy jest kierowana bezpośrednio do ludzi z branż odpowiadających profilowi działalności firmy.
7. Blog firmowy
To sposób na zachęcenie do zapoznania się z profilem przedsiębiorstwa poprzez umieszczanie wartościowych wpisów. Przyciąga to zainteresowanie potencjalnych Klientów, ale również zyskuje się ich zaufanie ze względu na chęć do dzielenia się wiedzą. To sposób na zbudowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Regularność w prowadzeniu bloga, dodawanie merytorycznych wpisów, przynosi wymierne efekty. Liczba odsłon bloga ma przełożenie na pozycjonowanie strony internetowej. Należy spełnić jeden kluczowy warunek, mianowicie umieścić adres bloga w katalogu głównej domeny, a nie korzystać z subdomeny czy domeny zewnętrznej.
8. Portale ogłoszeniowe
Warto z nich korzystać szczególnie, gdy firma prowadzi lokalną działalność. Osoby potrzebujące usług z danej branży zazwyczaj zaglądają do portali z ogłoszeniami. Należy zadbać o to, aby umieszczać krótkie ogłoszenia, aczkolwiek zawierające skondensowane, najważniejsze informacje o firmie. Wartościowym zabiegiem jest ukazanie czegoś, co wyróżnia ją na tle innych. Z tego powodu, przed zamieszczeniem komunikatu, powinno się dokonać swojego rodzaju rekonesansu podobnych ogłoszeń. Umieszczanie informacji o firmie w ogólnopolskich portalach ogłoszeniowych wraz z linkiem do strony internetowej to również dobry sposób na wygenerowanie większej ilości odwiedzin.
9. Bazy firm
W internecie istnieje wiele baz firm, w których można zawrzeć kluczowe informacje na temat działalności przedsiębiorstwa. Z reguły są one bezpłatne, aczkolwiek często uwarunkowane udostępnieniem e-maila, a tym samym narażeniem się na otrzymywanie wielu wiadomości w postaci reklam, tzw. spamu. Bazy firm pozwalają na szybkie wyszukanie firm w danej miejscowości, a przy tym zawierają najbardziej niezbędne informacje takie jak: krótki opis, dane teleadresowe oraz odnośnik do strony www / portalu społecznościowego.
10. Reklama banerowa na portalach
Polega na umieszczaniu baneru z nazwą i logo firmy na różnego rodzaju stronach internetowych. Pozwala to zwiększyć świadomość istnienia marki. Koszty tego rodzaju działań promocyjnych są zazwyczaj uzależnione od popularności i zasięgu serwisu, na którym chcemy ulokować podlinkowany baner.
11. Sieć reklamowa, np. Google AdSense.
To rozwiązanie sprowadza się do wyświetlania reklam firmy na portalach o analogicznym profilu działalności. Przykładowo, przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą nawozów do roślin, może promować swoje wytwory na stronie internetowej poświęconej tematyce ogrodnictwa. Przyciągnie to uwagę osób ze ściśle określonej grupy docelowej, które statystycznie rzecz ujmując będą najbardziej zainteresowane zakupem danego produktu. Dodatkowo, taka forma promocji jest tańsza od umieszczania banerów na znanych i bardzo popularnych serwisach.
12. Artykuły sponsorowane
Często firmy zlecają tworzenie artykułów sponsorowanych, które umiejscawia się na stronach powiązanych z działalnością firmy. Są one skonstruowane tak, aby zachęcać do skorzystania z jej usług.
13. Rekomendacje
Pozyskiwanie rekomendacji Klientów to podstawowa kwestia, która zwiększa zainteresowanie produktami lub usługami firmy. Zazwyczaj przed podjęciem decyzji o nawiązaniu współpracy, poszukujemy opinii na temat przedsiębiorcy. Gdy mamy do czynienia z wieloma pozytywnymi ocenami to spoglądamy bardziej przychylnym wzrokiem. Warto zatem prosić zadowolonych Klientów o umieszczenie kilku życzliwych zdań na fanpage’u lub stronie internetowej. To generuje zaufanie innych osób czytających tego rodzaju wpisy.
14. Marketing szeptany
Mamy z nim do czynienia głównie na forach internetowych. Ludzie chętnie otwierają nowe wątki i podejmują dyskusje na różnego rodzaju tematy, wymieniając się przy tym sowimi spostrzeżeniami i opiniami. Warto zatem stworzyć konto firmowe na danym forum i bezpośrednio komunikować się z użytkownikami. Tym sposobem można udzielać im rzetelnych informacji, rozwiewających wszelkie wątpliwości na temat świadczonych usług. Współpraca z potencjalnym Klientem, przedstawianie prawdziwych informacji to sposób na pozyskanie kolejnych rekomendacji.
15. Mapy
Dobrze jest umiejscowić siedzibę swojej firmy na serwisach typu Mapy Google (Google Moja Firma), Zumi.pl itp. Spowoduje to wyświetlenie obiektów, oferująca określone usługi na danym terenie. Jest to coraz bardziej popularny sposób na szybkie wyszukanie specjalistów danej dziedziny w obrębie danej lokalizacji. Przykładowo, gdy nie chce się długo czekać na dostarczenie zamówionego jedzenia to szuka się firm oferujących dowóz posiłków w obrębie swojej lokalizacji.
16. Mailing
Przesyłanie reklam drogą mailową wiąże się z koniecznością dysponowania bazą adresową. Można takową samemu stworzyć, zakupić bądź wypożyczyć. Umożliwi to wysyłkę e-maili reklamujących firmę do ściśle określonej grupy docelowe. Często tego rodzaju działania podejmują firmy zewnętrzne, dysponujące odpowiednimi umiejętnościami i zapleczem w tym zakresie.
Podsumowanie
Jak widać, Internet stanowi niezwykle bogate źródło sposobów na zareklamowanie firmy. Jest miejscem odpowiednim także dla małych przedsiębiorstw, które nie dysponują zbyt dużym budżetem przeznaczonym na promocję marki. Wiele zależy od wartości samej reklamy – od umieszczanych haseł i treści, które mogą przyciągnąć uwagę potencjalnych Odbiorców. Warto korzystać z zaproponowanych rozwiązań, gdyż zazwyczaj prowadzą one do generowania zysków i szybkiego pokrycia kosztów związanych z podjętymi działaniami marketingowymi.
—
1. Marketing w wyszukiwarkach internetowych https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_w_wyszukiwarkach_internetowych Data dostępu: 22.06.2017
2. Raport „Content Marketing 2017” http://interaktywnie.com/download/159-raport-interaktywnie-com-content-marketing-2017