Internet to obecnie miejsce, w którym zdecydowaniem najtańszym kosztem można wypromować swoją firmę, docierając do szerokiego grona odbiorców. Z Internetu korzystają bowiem coraz częściej już nie tylko osoby młode, ale także osoby w średnim wieku i w wieku emerytalnym. Tak szerokie grono potencjalnych odbiorców działań marketingowych sprawia, że jest to idealne miejsce do wypromowania swoich produktów lub usług, szczególnie, że koszty reklamy w sieci są dużo niższe niż reklama w innych mediach (m.in. w radiu i w telewizji).
Content marketing – jak pomaga w promowaniu firmy?
W ofercie firm, które promują określone produkty i usługi sprzedawane przez daną firmę z wykorzystaniem jej strony internetowej, można spotkać się z usługami tzw. content marketingu. Co się kryje pod tym pojęciem? Jest to tzw. marketing treści, który polega na umieszczaniu na stronie głównej oraz na blogach firm treści, które stanowią swoistego rodzaju pomoc w rozwiązaniu określonego problemu, także tego, który dotyczy wyboru określonego produktu lub usługi. Są to artykuły branżowe, głównie w formie poradników, wywiadów lub recenzji, w których umieszcza się niekiedy nazwy lub nawet linki do określonych produktów lub usług, tak, by móc zachęcić daną osobę do ich zakupu. W przypadku content marketingu niezwykle istotną rolę odgrywają tzw. słowa kluczowe, które pozwalają na umieszczenie strony internetowej na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, w sytuacji wpisania w niej danego słowa lub frazy przez użytkownika Internetu. Za content marketing odpowiedzialni są informatycy oraz osoby, które tworzą określone teksty o charakterze marketingowym, czyli copywriterzy. Odpowiednia współpraca informatyków oraz copywriterów jest w stanie sprawić, że strona internetowa znajdzie się na pierwszej stronie w rankingach wyszukiwania zarówno najpopularniejszej wyszukiwarki – Google, jak i tych mniej popularnych, tj. MSN lub Yahoo. W ten sposób można będzie dotrzeć do niemal każdej osoby, która szuka określonych informacji na temat danego produktu lub usługi, przy wykorzystaniu Internetu.
Wideo marketing – promowanie firmy za pomocą filmów wideo w Internecie
Ciekawą alternatywę dla content marketingu stanowi wideo marketing, czyli promowanie firmy za pomocą różnego rodzaju materiałów wideo. Profesjonalnie przygotowane filmy są w stanie przykuć uwagę użytkownika Internetu, szczególnie jeśli niosą one za sobą ważne treści w określonym temacie. Np. w przypadku firmy, która jest odpowiedzialna za tworzenie stron internetowych bardzo cenne mogą być filmy, w których znajdują się porady dotyczące wyglądu strony internetowej w zależności od branży czy też filmy dotyczące wyboru odpowiedniej domeny.
Paradoksalnie, choć wydawałoby się, że dużo więcej, jeśli chodzi o promowanie firmy, wniosą do takich filmów eksperci w danej dziedzinie, tak naprawdę zdecydowanie z lepszym odbiorem spotykają się filmy z udziałem właścicieli lub pracowników firmy. Nie są one dla potencjalnych klientów sztucznym wytworem marketingowym, lecz pokazują prawdziwe sytuacje, wyjęte z życia. Stają się więc one wiarygodnym źródłem informacji, szczególnie jeśli do ich produkcji wykorzysta się odpowiedni sprzęt (w postaci zwykłej kamery, która nie należy obecnie do szczególnie kosztownych sprzętów, a nie telefonu komórkowego, który generuje często filmy niskiej jakości z nieodpowiednio wypozycjonowanym obrazem).
Promowanie firmy za pomocą poczty elektronicznej
Chociaż wielu osobom reklama za pomocą e-maili kojarzy się głównie z tzw. spamem, czyli z zaśmiecaniem skrzynki pocztowej za pomocą nachalnych reklam, tak naprawdę wiele firm od tego obecnie odchodzi i to nie tylko ze względu na problemy z legalnością takiego rozwiązania, ale również w związku z niską skutecznością tego typu reklamy. Od kilku lat rośnie popularność tzw. e-mail marketingu. Na czym on polega? Otóż firmy korzystają w nim z bazy zawierające e-maile pozyskane legalnie, za zgodą użytkownika Internetu. Tego typu dane można uzyskać na szereg różnych sposobów. Jednym z nich, jest umożliwienie dostępu do e-booka z poradnikiem, po podjęciu decyzji o zapisaniu się do specjalnego newslettera firmy. W takim newsletterze, przez odpowiednie umieszczanie treści, można zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z danego produktu lub usługi. Przykładem może być np. newsletter strony internetowej czasopisma internetowego dla księgowych, w którym znajdują się najnowsze informacje o zmianach w przepisach. Takie czasopismo może z wykorzystaniem newslettera oferować także publikacje papierowe i elektroniczne z określonych dziedzin prawa podatkowego, udostępniając jednocześnie specjalne zniżki dla czytelników newslettera, jak i dla stałych klientów.
Remarketing
Remarketing to działanie, z którym chyba każdy miał kiedyś do czynienia, ale nie potrafił go w poprawny sposób nazwać. Co się pod nim kryje? Żeby dobrze to wytłumaczyć, warto jest sobie wyobrazić następującą sytuację: Użytkownik Internetu przegląda strony sklepów internetowych w celu znalezienia jak najbardziej korzystnej oferty zakupu opon letnich do swojego samochodu. Gdy przez kilka dni przegląda on na tym samym komputerze inne strony internetowe, zdarza się, że pomimo faktu iż przegląda on takie strony w zupełnie innym celu, znajdujące się na nich reklamy dotyczą właśnie opon letnich różnych producentów. Dlaczego tak się dzieje? Otóż w trakcie przeglądania stron internetowych, na dysku zapisują się tzw. pliki „cookies”, które powodują, że odwiedzając inną stronę, w miejscu, w którym wyświetlane są reklamy, można odnaleźć reklamy produktów lub usług sklepu, które użytkownik Internetu przeglądał w tym sklepie, ale nie zdecydował się na ich zakup. Obecnie jest to coraz częstsze zjawisko ze względu na fakt iż takie pliki „cookies” zostały niedawno zalegalizowane. Większość stron internetowych ostrzega przeglądające je osoby przed tym, że wchodząc na nie, decydują się oni na zaakceptowanie zasad dotyczących tych plików.
Jeśli chodzi o remarketing bardzo ciekawym rozwiązaniem stosowanym jeszcze przez jedynie niewielką ilość sklepów internetowych, jest reklama przez wyświetlanie obok informacji o swoich produktach i usługach, także specjalnych kuponów rabatowych dla klientów, którzy wcześniej zdecydowali się na zakup. W ten sposób dochodzi do wzmocnienia więzi między firmą, a klientem, który dzięki temu z pewnością do takiego sklepu internetowego jeszcze powróci, co z kolei przekłada się na wzrost zyskowności.
Strony internetowe responsywne, czyli skuteczny sposób na dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów
Innym z interesujących rozwiązań w zakresie internetowego marketingu, jest korzystanie z tzw. responsywnych stron internetowych. Czym różnią się one od standardowych stron www firm? Otóż są to strony internetowe, które mogą być w poprawny sposób wyświetlane na dowolnym urządzeniu. Obecnie bowiem z Internetu korzystają nie tylko osoby posiadające komputery stacjonarne i laptopy. Na porządku dziennym jest przeglądanie Internetu na ekranach tabletów i smartfonów, a nawet dokonywanie zakupów w ten sposób. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom użytkowników Internetu warto jest zastanowić się nad takim rozwiązaniem. Przyniesie ono z pewnością wiele korzyści, ponieważ wiele popularnych wyszukiwarek wprowadza obecnie algorytmy, dzięki którym strony internetowe responsywne umieszczane są na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania niż standardowe strony internetowe, które są wyświetlane prawidłowo tylko na zwykłym komputerze PC lub laptopie. Dołączając do tego odpowiedni content marketing, można w ten sposób uzyskać narzędzie do bardzo skutecznego promowania firmy i jej produktów lub usług. Chociaż strony internetowe responsywne to jeszcze melodia przyszłości, warto jest zdecydować się na jak najszybsze zoptymalizowanie swojej wizytówki w sieci, by zyskać przewagę nad innymi firmami z tej samej branży, które nie są jeszcze świadome istnienia takiego rozwiązania.
Promowanie się za pomocą Zakupów Google
Bardzo ciekawym pomysłem, jeśli chodzi o reklamę produktów sprzedawanych przez firmę, może być skorzystanie z możliwości jakie oferuje wyszukiwarka produktów Zakupy Google. Różne firmy korzystają z tego rozwiązania już od 2013 roku, kiedy ta wyszukiwarka weszła na polski rynek. Potencjalni klienci wpisują dane słowo lub frazę, pod kątem poszukiwania odpowiedniego produktu, obok informacji tekstowych, są także w stanie uzyskać jego zdjęcia oraz ceny w różnych sklepach, wraz z bezpośrednimi odnośnikami do miejsca, w którym danym produkt można zakupić. W ten sposób bardzo szybko może dojść do transakcji. Wystarczy, że dany produkt znajdzie się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Zakupów Google. Jak można to osiągnąć? Wystarczy w odpowiedni sposób opisać produkt, zrobić wysokiej jakości zdjęcia oraz zapłacić Google określoną kwotę pieniędzy za kampanię reklamową. Kilka tygodni takiej kampanii może sprawić, że produkt oferowany przez sklep będzie na tyle rozpoznawalny, że nie będzie przez pewien czas potrzebna jego dodatkowa promocja w sieci. Należy jednak pamiętać o tym, że Zakupy Google są dobrym miejscem do promowania produktów o niższej popularności, jeśli chodzi o wyszukiwanie haseł z nimi związanych w Internecie. W przypadku bardzo popularnych produktów, często wyszukiwanych w sieci, cena za kampanię reklamową rośnie, odpowiednio do popularności.
Dlaczego warto jest skorzystać z reklamy w Internecie?
Reklama w Internecie charakteryzuje się najwyższą skutecznością. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to ze zmian priorytetów w społeczeństwie. Obecnie jest ono nastawione na uzyskiwanie jak największej liczby informacji. Najszybciej takie informacje można znaleźć w Internecie. Nie trzeba w tym celu wychodzić z domu, a cenne dane można zdobyć nawet w trakcie przerwy w pracy, przy wykorzystaniu zwykłego smartfona. Dlatego tak niezwykle istotne jest by firma posiadała swoją stronę internetową z odpowiednio dopasowanymi pod kątem wyszukiwarek treściami. W ten sposób w znaczący sposób zwiększa się szanse na to, by na ofertę firmy natrafili potencjalni klienci.